Her skal du sige fra…

De fleste unge har en god hverdag på jobbet. Men det kan ske, at de bliver generet og skældt ud af fx vrede kunder eller får sjofle bemærkninger og tilbud. Det skal man ikke acceptere.

Ubehagelige oplevelser med kunder

Selv om de fleste dage går godt, kan unge i alle brancher også opleve ubehagelige episoder og konflikter på jobbet.

2 ud af 3 unge, som arbejder i butikker, storcentre og kiosker har fx oplevet ubehagelig opførsel fra kunder. Det kan være skældud og vrede tilråb, eller det kan være småsjofle bemærkninger og kommentarer til deres udseende.

Det er arbejdsgiverens ansvar at beskytte de ansatte mod trusler, vrede, uønskede seksuelle kommentarer osv. Lederen skal instruere dig i, hvilke regler, der gælder på netop jeres arbejdsplads, og hvem du skal gå til, hvis du oplever noget ubehageligt eller grænseoverskridende.

Se Arbejdstilsynets kampagnevideo om krænkelser af unge i butikker (0:45)

Fire gode råd

  • Vær sikker på, hvad du skal gøre, hvis fx en kunde eller en bruger klager, bliver vred eller opfører sig grænseoverskridende.
  • I selve situationen skal du ikke svare igen eller begynde at diskutere. Når du står midt i konflikten, handler det ikke om at få ret. Det handler kun om at få den anden part beroliget og stoppe konflikten.
  • Bed om hjælp hos din leder eller en kollega, hvis du ikke føler, du kan klare situationen alene.
  • Tal bagefter med din leder eller en kollega om, hvad du har oplevet. Det kan også være en god ide at tale med dine forældre eller andre du har tillid til, så de kan støtte dig.

Ubehagelige oplevelser med kolleger

Der kan være en hård tone på nogle arbejdspladser, og det kan være svært at sige fra, hvis man synes, det går for vidt. Specielt hvis man er ung og nyansat.

  • Gå til din leder og bed om hjælp, hvis du synes, at fx drillerier går for vidt og bliver til egentlig mobning. Det er ikke at sladre. Alle har ret til at gå på arbejde uden at blive dårligt behandlet.
  • Gå til din tillidsmand, arbejdsmiljørepræsentant eller en god kollega, hvis du ikke føler dig tryg ved at gå til lederen.
  • Tal med dine forældre. De kan måske hjælpe dig med gode råd og tage ansvar, hvis situationen bliver for svær.

Seksuel chikane

Nogle unge har oplevet at få ubehagelige kommentarer til deres udseende, sjofle bemærkninger eller ligefrem berøringer og opfordring til sex. Det kan være kunder i butikken, som kommer med ubehagelige kommentarer. Det kan også være en anden på jobbet, som opfører sig ubehageligt og grænseoverskridende.

Det er ikke noget, man skal acceptere på jobbet. Hverken som ung eller voksen.

  • Gå til din leder, din tillidsmand, din arbejdsmiljørepræsentant eller en god kollega og få hjælp.
  • Tal også med dine forældre om det. Det er vigtigt, at du får bearbejdet de ubehagelige oplevelser med nogen uden for arbejdspladsen.

Husk, at det ikke bør være flovt eller pinligt at fortælle om episoden. Det er ikke dig, som har noget at være flov over. Det er den person, som overskrider dine grænser, som gør noget forkert.

Ring til Arbejdstilsynets hotline

Du kan ringe anonymt til Arbejdstilsynets hotline og få råd og vejledning om seksuel chikane og andre krænkelser på arbejdspladsen. Er det, jeg har oplevet, seksuel chikane? Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ser en kollega blive krænket? Arbejdstilsynet kan hjælpe dig med svar på disse spørgsmål og mange flere. 

Ring til hotlinen på tlf. 70 22 12 80 (man-tor: 8-15, fre: 8-14).

Læs mere

Gode materialer om forebyggelse af seksuel chikane

Krænkende handlinger af seksuel karakter
Kampagne: Hvor går grænsen? Vejledning: Forebyg seksuel chikane
Arbejdstilsynets hotline om seksuel chikane
Hent guiden (pdf) Se film og dialogkort Hent vejledningen (pdf) Ring anonymt 7022 1280

Senest revideret den 16. juni 2021