Artikel

Nyt EU undervisningsmateriale om arbejdsmiljøfiguren Napo

EU-OSHA (Det Europæiske Agentur for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen / Arbejdsmiljøagenturet i Bilbao) har i samarbejde med Napo-konsortiet udarbejdet en serie undervisningsmaterialer med tilhørende lærervejledninger, som gør det let for lærerne at integrere arbejdsmiljø i undervisningen.

Den populære Napo-figur optræder på en pædagogisk og fantasifuld måde, og i materialet indgår videoklip med Napo og andre kreative indslag.

Der er udviklet tre pakker/lektionsplaner:
– Napo´s symboler for sikkerhed (7 – 9 år): Introduktion af almindelige sikkerhedssymboler til børn
– Pas på din krop sammen med Napo del 1 (7 – 9 år): Om vigtigheden af at beskytte sin hud og sin ryg mod hverdagens ”farer”
– Napo´s jagt på skjulte farer (9 – 11 år): Om sikkerheds- og sundhedsmæssige farer i skolen og i hjemmet
Formålet er at lære børn i alderen 7 – 11 år om vigtigheden af sundhed og sikkerhed. Hver plan indeholder de vigtigste budskaber og læringsmål samt forslag til en detaljeret aktivitetsplan (op til 2 timers varighed) samt tilhørende materialer. Herudover er der en færdigudviklet lektionsplan, der nemt kan indarbejdes i en typisk lektion.
Læs om materialerne og find dem her: www.napofilm.net/da/napo-for-teachers

Om figuren Napo LogoPouce
Napo er helten i serien. Napo taler hverken dansk, engelsk eller noget andet sprog – han siger lyde. Og man er ikke i tvivl om, hvad han mener!

Napo symboliserer en medarbejder, der arbejder i en branche eller sektor. Han optræder ikke kun i et enkelt konkret job eller arbejdsmiljø, men hans personlighed og fysiske fremtoning er den samme i alle filmene.
Napo er en normal person – hverken god eller ond, ung eller gammel. I denne henseende er han kulturelt neutral. Han er en villig medarbejder, som kan være offer for situationer, han ikke kan styre, men han kan også se farer og risici og komme med gode forslag til at forbedre arbejdsmiljøet.

Napo er sympatisk og tiltalende og har stærke reaktioner og følelser. Når Napo bliver irriteret, keder sig eller er forelsket – så kan det ses! Derfor kan alle identificere sig med Napo – fra skoleeleven over ungarbejderen til medarbejderen, der har arbejdet i den samme virksomhed i årevis.