Artikel

kina og neglelak web

I Kina lakerer de negle

Kinesiske elever blev undervist i arbejdsmiljø efter ”dansk/europæisk model” – og de var vilde med det!

”I Kina lakerer de negle” er en lettere omskrivning af titlen på den danske actionfilm ”I Kina spiser de hunde”, og hvorvidt det passer, at kinesere spiser hunde, ved jeg ikke, helt sikkert er det, at de har lakeret negle, nemlig i forbindelse med EUCOSH (EU-China project on Occupational Safety and Health in high risk sectors), som er et projekt, hvor EU eksperter og kinesiske eksperter gennem flere år har samarbejdet om at udvikle metoder og idéer, som kan medvirke til at forbedre arbejdsmiljøet i Kina.

I januar 2016 kom turen til temaet ”Arbejdsmiljøundervisning som et middel til at minimere skader på børn og unge”, og denne artikels forfatter, som også er redaktør af Nyhedsbrevet og ansvarlig for det faglige indhold på Ungmedjob, fik fornøjelsen af at lede et pilotprojekt om ”promoting occupational safety and health and risk awareness in education”.

Pilotprojektet fandt sted på ”The Middle School of Bright Light”, en underafdeling af ”The Northern Jiaotong University”, og undervisningen blev planlagt sammen med lærere og vejledere fra ”The Safety Education Committee of Primary and Secondary Schools”.

Vi besluttede at afprøve pluk fra tre forskellige undervisningskoncepter, som på hver sin måde lærer børn og unge at forholde sig til deres arbejdsmiljø:

  • Vi lavede forsøg med hvidløg, med neglelak og neglelakfjerner og med snavset cykelkædeolie, idéer fra kemisk værksted (tema ”farlige stoffer”) fra undervisningsmaterialet ”Job uden skader” /”Arbejdsmiljøeksperimentariet”, som var meget udbredt på mellemklassetrinnet i de danske skoler i 90-erne og 00-erne
  • Eleverne prioriterede ”arbejdsmiljøproblemer” og startede en APV ved hjælp af materialesættet om arbejdsmiljøtroldene Ar og Mi, som er udviklet for Arbejdsmiljørådet og BAR Undervisning og Forskning
  • De spottede farlige steder på en arbejdsplads og morede sig kosteligt over NAPO, EU OSHA´s arbejdsmiljøfrontfigur, da undervisningsmaterialet ”NAPO for teachers”, udviklet af Arbejdsmiljøagenturet i Bilbao, EU OSHA (NAPO´s Hazard Hunter, Identification of Risks and Hazards, video og arbejdsark) blev præsenteret

Eleverne simpelthen elskede det – var meget aktive og engagerede. De karakteriserede undervisningen som: Lærerig, spændende, sjov, udfordrende, overraskende – og lidt skør. De kommenterede det bl.a. således: ”Timerne var utroligt sjove, og jeg var glad for at få lov til at være med”, ”Jeg er glad for praktiske øvelser, men det er der ikke tid til, når man er i skole” og den pragmatiske ”Når jeg kommer hjem fra skole vil jeg tjekke det mere ud…”.

Lærerne var lige så begejstrede og gav meget positive tilbagemeldinger, men svarede samtidig ærligt, at de ikke ville bruge materialerne fremover, da ”arbejdsmiljø” ikke fremgår af gældende lov og læseplan, men at de anså det for yderst relevant i forhold til ”det virkelige liv”, og at de med fornøjelse ville integrere det i undervisningen, hvis det bliver obligatorisk.

I Danmark har man gennem mere end 20 år arbejdet på at udvikle arbejdsmiljøbevidsthed og arbejdsmiljøholdninger hos børn og unge ved at integrere arbejdsmiljø i videst muligt omfang i undervisningen, fx har ”arbejdsmiljø” været et obligatorisk emne i Folkeskolen siden 1994.

I de fleste europæiske lande har man fulgt trop, bl.a. efter anbefalinger og indstillinger fra EU Kommissionen og Arbejdsmiljøagenturet i Bilbao. Netværket for arbejdsmiljøundervisning ENETOSH blev etableret i 2005 med støtte fra EU Kommissionen, og dette netværk har nu medlemmer fra mere end 40 lande, ikke kun fra EU, men det er nu udbredt til hele verden, hvor man deler viden og inspiration om ”best practise” på arbejdsmiljøundervisningsområdet.

The Safety Education Committee, som er tilknyttet the ”China Association of Work Safety” (en ministeriel styrelse) arbejder nu intenst på at få indflydelse på kinesisk lov og læseplan, så måske bliver det ikke sidste gang, I læser om arbejdsmiljøundervisning i Kina J.

Se om ENETOSH her

Se AR & MI’s hjemmeside her

Se om NAPO her

Se EUCOSH’s nyhedsbrev her