Artikel

Historien om de sejlivede troldebørn

trolde 1_Side_2

Ar og Mi er stadig i aktion ude på skolerne

Troldebørnene Ar og Mi, som hjælper de yngste skolebørn med at skabe et godt arbejdsmiljø i klassen, blev opfundet og opfostret i slut-halvfemserne. Idéen til, at der skulle udvikles materiale til arbejdsmiljøundervisning i grundskolens yngste klasser, opstod hos det daværende Arbejdsmiljøfondet. Her arbejdede man med tværgående arbejdsmiljøprojekter under Arbejdsmiljørådet, bl.a. ”Folkeskoleprojektet”, som Ar og Mi materialerne er en del af.

Efter ændringer i arbejdsmiljøloven ved årtusindskiftet blev Arbejdsmiljøfondet nedlagt og erstattet af Arbejdsmiljørådets Service Center – og Ar og Mi flyttede med.

Da Arbejdsmiljørådets Service Center blev nedlagt og erstattet af Videncenter for Arbejdsmiljø, flyttede troldebørnene dog ikke med hertil – de hørte jo til skoleområdet. I stedet kom de til det daværende BrancheArbejdsmiljøRåd for Undervisning og Forskning.

Da store besparelseskrav 10 år senere ramte branchearbejdsmiljørådene, blev ”Folkeskoleprojektet” nedlagt, og Ar og Mi flyttede igen – denne gang ”hjem” på loftet hos den tidligere projektleder, som nu er gået på pension og har solgt sit hus – og har tømt sit loft.

Og så skulle man jo tro, at historien sluttede her, men Ar og Mi lever i bedste velgående ude på skolerne… se bare her, hvad der lå i posten fra Jeanett J, som er klasselærer for 2.e på Vipperød Skole:

På Vipperød skole har vi gennem flere år arbejdet med Ar og Mi i forbindelse med emnet om uddannelse og job. I år skulle hele vores indskoling arbejde med emnet i uge 44 og min klasse (2.e) skulle arbejde med “Skolen som arbejdsplads”. Derfor var det oplagt at finde kassen med Ar og Mi troldene frem fra depotet igen.

I år var vi særligt heldige, da Susanne Ulk havde mulighed for at komme på besøg og forære os en opdateret Ar og Mi kuffert, den sidste, som var tilbage på hendes loft. Kufferten er fuld af gode materialer til øvelser og aktiviteter.

Selv om vi havde en hel uge til forløbet, nåede vi ikke alle kapitler – og dem må vi have til gode til en anden gang. Klassen nåede at arbejde med psykisk arbejdsmiljø (kammeratskaber og samarbejde) og fysisk arbejdsmiljø (arbejdsstillinger, lyd, lys og skolen som farlig arbejdsplads).

Især kapitlet om kammeratskaber og samarbejde optog eleverne. At skulle samarbejde om at bygge et puslespil, uden at måtte kommunikere med hinanden – eller at bygge lego efter instruktion var svært men rigtig sjovt. Vi havde en rigtig god uge.

Hilsen Jeanett J. , klasselærer Vipperød Skole