Artikel

Dilemmaspil på Utterslev Skole

DilemmaspilletHvordan skal man reagere, hvis man bliver kaldt for en “snotdum idiot”, hvis man er alene i bagerbutikken og tre fyre pludselig bliver ubehagelige, hvis man bliver bedt om at skubbe 30 indkøbsvogne, selvom max-antallet er 10 eller hvis den ældre dame, man er på hjemmebesøg hos, pludselig falder?
Læs her hvordan 8. klasserne på Utterslev Skole i Københavns nordvestkvarter brugte dilemmaspillene fra www.ungmedjob.dk i deres temauge om arbejdsmiljø.

Skaber mulighed for dialog
Dagen startede med en frisk løbe- eller gåtur, så eleverne var klar til at starte temaugen om arbejdsmiljø, hvor første punkt på dagsordenen var dilemmaspillene fra ungmedjob.dk. Det var UU-vejleder Stine Nedelkovski fra UU København, der fik ideen til at bruge spillene på Utterslev Skole. Hun var begejstret over spillenes mulighed for dialog om nogle svære dilemmaer, som unge kan blive udsat for i forskellige fritidsjobs.
I samarbejde med lærerne for 8. årgang på Utterslev Skole mente hun, at spillene ville være en god indgang til arbejdsmiljø, fordi de henvender sig direkte til elevernes egne oplevelser og hverdagsliv med fritidsjobs.

Et spil på tid – kan man nå at blive enige?
Eleverne blev sat sammen i små grupper omkring computerne. Meningen var, at man i fællesskab skulle blive enige om svarene for på den måde at få diskuteret de forskellige svarmuligheder.
Dilemmaspillene på www.ungmedjob.dk sætter fokus på forskellige arbejdsrelaterede dilemmaer, unge kan møde, når de er på fritidsjob. Spillene handler for eksempel om alenearbejde, omgangstone og fare og ulykker. Der er netop tale om dilemmaer, fordi spillene sætter fokus på, at det i nogle situationer på en arbejdsplads kan være svært at vide, hvordan man skal reagere.
Derfor lægges der op til, at man tænker over situationen og taler med sine kammerater over en mulig reaktion. Men samtidig skal man svare på tid – det er jo et spil! Og det blev eleverne på Utterslev Skole hurtigt klar over, så der gik konkurrence i det – man får nemlig både point for at svare rigtigt og for at være hurtig. Men det der med at blive enige, det tager tid, så for at få samlet så mange point sammen som muligt, gik nogle af grupperne på kompromis med “enigheden”.
Demokrati tager tid – og det giver ikke altid hurtige points!

Kan man lade en ældre dame falde?
Specielt ét af dilemmaerne var der stor uenighed om. Det var i spillet “fare og ulykker”, hvor en ung hjemmehjælper er hjemme hos 86-årige Olga, der skal hjælpes på toilettet. Men på vej derhen mister Olga balancen og er ved at falde. Dilemmaet er: lader du hende falde, forsøger du at gribe hende, råber du hun skal passe på eller??
Det handler selvfølgelig om, at man skal undgå rygskader og derfor er nødt til at lade hende falde for at passe på sig selv. Men det kan altså være rigtig svært at forstå, for man vil jo ikke se et andet menneske komme til skade. Det er et ægte dilemma og hvordan skal man reagere på det?

Dilemmaspillene er frit tilgængelige
Dilemmaspillene sætter fokus på, at det ikke altid er ligetil at handle på den mest optimale måde. Samtidig er nogle af svarmulighederne også delvist rigtige, da det netop viser, at der typisk er flere måder at reagere på, og at der kan være noget rigtigt i mere end én måde at gøre tingene på. Det er kernen i de dilemmaer, som spillene drejer sig om.

Dilemmaspillene kan bruges i mange forskellige sammenhænge og er frit tilgængelige på sitet www.ungmedjob.dk